Niet-geleverde tickets: wat zijn je rechten als consument?

Je hoort het vaker: consumenten die te maken krijgen met niet-geleverde tickets, of met trage of zelfs helemaal geen terugbetaling door online ticketplatforms.
Onlangs bereikte mij opnieuw zo’n verhaal..

Een stel had ruim een half jaar van tevoren zitplaatsen gekocht voor een concert van Lady Gaga in de Ziggo Dome. De kaarten waren keurig betaald via een bekend online platform. Op de dag van het concert zouden de tickets een paar uur voor aanvang te downloaden zijn.
Maar dat lukte niet.

Om half acht, een half uur voor aanvang, kwam er een e-mail:

“Uw kaarten zijn niet beschikbaar. U krijgt alternatieve kaarten aangeboden: staanplaatsen achteraan, of uw geld retour.”

Er moest direct worden gekozen. Staanplaatsen waren voor dit stel geen optie. En zelfs als dat wel zo was geweest, had het nog niet gekund: de vervangende tickets moesten namelijk worden uitgeprint, iets wat niet meer lukt een half uur voor aanvang.
Het enige reële alternatief was dus: geld terug.

Een enorme teleurstelling.
Een gemiste avond waar je je maanden op verheugd hebt, parkeerkosten, een lange rit – allemaal voor niets.
Sommige bezoekers hebben zelfs hotelkosten, vrij genomen van werk of zijn vanuit het buitenland gekomen. Dat zijn allemaal kosten en inspanningen die niet zomaar verdwijnen.

Diezelfde avond ontdekte het stel iets opmerkelijks: hun oorspronkelijke zitplaatsen stonden weer online, nu voor een fors hoger bedrag.

 

Wat zegt de wet?

Dit soort situaties komt vaker voor dan men denkt.
Bij platforms waar tickets via tussenpersonen worden verkocht, gelden vaak voorwaarden die gunstig zijn voor het platform zelf en minder voor de koper. Toch sta je als consument juridisch niet machteloos.

Als tickets niet worden geleverd zoals afgesproken (bijvoorbeeld zitplaatsen vervangen door staanplaatsen), is er sprake van wanprestatie.
De verkoper heeft niet geleverd wat is overeengekomen. 
Je hebt dan recht op terugbetaling én soms op een schadevergoeding,  bijvoorbeeld voor reiskosten, parkeergeld of andere gemaakte kosten.

En wanneer een aanbieder pas op het laatste moment meldt dat de kaarten niet leverbaar zijn, maar ze vervolgens opnieuw aanbiedt voor een hogere prijs, kan dit zelfs een oneerlijke handelspraktijk opleveren.
Dat is verboden onder het Europees consumentenrecht.

 

Wachten of meteen actie ondernemen?

Veel consumenten wachten af, omdat het platform bijvoorbeeld heeft beloofd dat de terugbetaling binnen 14 dagen zal plaatsvinden. Dat klinkt redelijk, maar in de praktijk gebeurt het vaak niet of veel te laat.

Een goed onderbouwde juridische brief, waarin duidelijk wordt vermeld dat de overeenkomst niet is nagekomen en waarin betaling binnen een redelijke termijn wordt geëist, heeft meestal veel meer effect.
Reageren binnen enkele dagen is verstandig.

In zo’n brief kan bovendien worden opgenomen dat de koper alle rechten op schadevergoeding voorbehoudt.
Dat voorkomt discussies achteraf.

 

Teleurstelling is één ding, onrecht iets anders

Als je netjes betaalt voor zitplaatsen en vlak voor het concert staanplaatsen krijgt aangeboden, heb je niet gekregen waar je recht op had.
De wet staat aan de kant van de consument, maar alleen als je die rechten ook actief inroept.

Een goed geformuleerde, juridisch onderbouwde brief kan het verschil maken tussen weken wachten en daadwerkelijk je geld (én schade) terugzien.
Laat je niet afschrikken door buitenlandse voorwaarden of adressen: ook als Nederlandse consument ben je beschermd onder het Europees consumentenrecht.

 

Hulp nodig?

Heb je iets soortgelijks meegemaakt? Ik help je graag met het opstellen van een juridische brief, begeleid je bij het proces van terugbetaling en bekijk of je daarnaast recht hebt op een schadevergoeding
Neem gerust contact op met Bais Juridische Dienstverlening.

 

Eerlijk juridisch advies in begrijpelijke taal – zonder kleine lettertjes.